top of page
Search

ידע מדע וטיפוס 2: השפעות האימון על עקומת כוח-מהירות

Updated: Jul 23, 2020

אז אחרי שהכרנו את עקומת כח-מהירות בפוסט הקודם (לא קראתם? קדימה ללחוץ על הלינק עכשיו!) ננסה להבין קצת איך אימונים משפיעים באופן תיאורטי על העקומה עבור ספורטאי אינדיבידואלי.


אם ננסה רגע להבין כיצד תראה התחזקות על הגרף נוכל לחשוב על זה פשוט כהזזה של העקומה קצת ימינה כמו בתמונה הבאה:




לבן - לפני תקופת אימון

תכלת - לאחר תקופת אימון


אם ניקח נקודה ספציפית על ציר הY (=כוח, זוכרים?) וננתח אותה על 2 העקומות נראה ש:

עבור אותה הכוח/עומס (לדוגמא בגרף 90%) אותו הספורטאי מסוגל לייצר כעת מהירות גבוהה יותר ביחס ללפני תקופת האימון (נקודה 1 מול נקודה 2)





אבל באיזה אימון מדובר? ומה המשמעות של זה?

אז קודם כל זכרו שההסתכלות כאן היא תיאורטית, הגוף שלנו לא תמיד שחור ולבן, ויש הרבה פקטורים נוספים שכרגע אנחנו מתעלמים מהם, אפרט את חלקם בהמשך.


אם אתם זוכרים בפוסט הקודם דיברתי על הנטייה לאמן את הקצה העליון של ציר ה-Y (בכלל, ובפרט בעולם הטיפוס) כלומר את ה-Maximum Strength. כיצד דבר כזה ישפיע על העקומה הנחמדה שלנו?


לבן - לפני תקופת אימון

ורוד - לאחר תקופת אימון בדגש על כוח מקסימאלי


ניקח הפעם 2 נקודות על ציר הY של הגרף. הראשונה קרובה יותר לתחום הכוח המקסימאלי (80%) והשנייה בתחום המהירות (כ30%)

  1. בנקודת ה80% ניתן לראות שעבור אותו הכוח/עומס אותו הספורטאי מסוגל לייצר כעת מהירות גבוהה יותר ביחס ללפני תקופת האימון (נקודה 1 מול נקודה 2)

  2. בנקודת ה30% עבור אותו הכוח/עומס אותו הספורטאי כרגע מסוגל לייצר כעת מהירות נמוכה יותר ביחס ללפני תקופת האימון (נקודה 1 מול נקודה 2)

כלומר הפסדנו מהירות, הרווחנו כוח - הגיוני לא? הרי אימנו רק כוח מקסימאלי. מזכיר שוב שהדברים מורכבים יותר מזה, ולא תמיד כך המציאות :) קצת פירוט על זה בהמשך, חכו קצת מה הלחץ?


מה יקרה אם נאמן רק את הקצה התחתון של עקומת הכוח-מהירות? אותו אזור של ה-Maximum Speed?



לבן - לפני תקופת האימון

כתום - לאחר תקופת האימון בדגש על מהירות


ניקח שוב 2 נקודות זהות לניתוח, 80% (כוח) ו-30% (מהירות):

  1. בנקודת ה80% ניתן לראות שעבור אותו הכוח/עומס הספורטאי כרגע מסוגל לייצר מהירות נמוכה יותר ביחס ללפני תקופת האימון (נקודה 1 מול נקודה 2)

  2. בנקודת ה30% עבור אותו הכוח/עומס אותו הספורטאי מסוגל לייצר כעת מהירות גבוהה יותר ביחס ללפני תקופת האימון (נקודה 1 מול נקודה 2)

כלומר הפעם הפסדנו כוח, והרווחנו מהירות, והרי זה מה שהתאמן עליו הספורטאי.


נקודות למחשבה:

ישנם פקטורים נוספים שמשפיעים על פרופיל הכח-מהירות של ספורטאי וכן על השינויים שיחולו בו לאור התערבות אימון כזה או אחר, ביניהם: גיל הספורטאי, כמה זמן הספורטאי מתאמן, היסטוריית האימון שלו והענף בו עוסק, וכמובן כמו בכל דבר - גנטיקה.

לצורך העניין - ספורטאי "חדש" שלא התאמן כלל ויעבוד בלבד על כוח מקסימאלי ישפר משמעוית גם את יכולתו לייצר מהירות יותר מאשר ספורטאי בעל היסטוריית אימונים משמעותית יותר.

עניין נוסף להתייחס אליו בקשר לזה - הוא שעל הכוח המקסימאלי שלנו ניתן לחשוב כעל חומר הגלם שלנו, הוא היכולת הטהורה שממנה נגזרות כל שאר היכולות (הרי היא ה100%, ממנה נגזור את הכוח המתפרץ - שהוא בעצם % מסויים מהיכולת ליחידת זמן, סיבולת שהיא % מסויים מהיכולת לאורך זמן ועוד).

אם כך הכוח המקסימאלי מייצג את ההכי הרבה שאני מסוגל. לכן אם אשפר אותו בלבד אייצר (פוטנציאל) לשפר כל רכיב אחר שנגזר ממנו פשוט מעצם כך שהשלם שלי, המאה אחוז שלי גדול יותר.


אז מה מחכה לנו בהמשך? :)

התנועה שרלוונטית לנו ביותר - המתח - מה לה ולעקומת הכח מהירות? מה יש למחקר לומר על זה?

איך ניתן לייצר יותר כוח מתפרץ בדגש על תנועת המתח? מה לזה ולאימוני קמפוס (ולמה אני בעצם לא חובב גדול שלהם?)

יישומים ברמת האימון בדגש על בולדרינג או הובלה.. ועוד.


טפסו חזק (וכווצו מהר)

רועי.


רוצים להכיר אותי יותר? מזמין אתכם להכנס לעמוד הבית שלי ולקרוא עליי, לחנות שלי כדי לראות את השירותים שאני מציע או פשוט ליצור קשר בכל דרך שהיא: טופס יצירת הקשר בעמוד הבית, מייל PalgiTraining@gmail.com , אינסטגרם ...

154 views0 comments
bottom of page